HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Wednesday, March 01, 2006

Nu så...

...är det dags att göra denna bloggen känd för omvärlden (eller för en krets av ens vänner). Det händer ju lite i ens liv här som man ibland känner att man vill skriva ner...eller genom att skriva bearbeta det hela.
Förresten, är det därför som halva svenska befolkningen har en egen blogg, alltså för att det är för dyrt med en personlig psykolog, själavårdare eller terapeut?

Jag har faktiskt haft en blogg registrerad under en ganska lång tid. Säkerligen i nästan ett år, fast jag kan inte skryta med att det har hänt så mycket här. Max 5 inlägg, som nu är säkert borttagna...

Jag ska väl börja med en liten snabb intro:

Jag pluggar här i Kenya på United States International University, läser min andra termin nu. Under första terminen läste jag Swahili, Gender Studies, Introduction to International Relations and Developmental Issues in Africa. Väldigt givande kurser, men lite för mycket inlämningar kanske. Denna terminen har jag lättat min börda lite. Jag har fortfarande 4 registrerade kurser, men läser bara två av dessa på Universitet, Swahili 2 och Politics in Developing Nations. Sedan har jag Internship på National Democratic Institute (NDI) och Community Service i en kvinnogrupp i slummen Kibera där kvinnornas gemensamma nämnare är HIV-positiv.

I eftermiddag var det meningen att jag skulle vara i Kibera, men när vi kom dit så berättade de för oss att det var riots så vi var tvungna att hoppa in i bilen igen och åka därifrån så fort som möjligt.
Jag tittade på nyheterna nu vid 21 och fick reda på att det var en clash mellan police och residence. Polisen vill öppna en ny station där precis framför Liberal Democratic Party's (LDP) office. LDP ser det som ett steg från regeringen att motarbeta dem. LDP satt med i den koalisationsregering som bildades efter valet 2002, men efter folkomröstningen om en ny grundlag den 21 nov förra året där utkommen blev ett nej (regeringen kampanjade för ett Ja och LDPs partiledare som då satt som minsiter var med i Nej-kampanjen) upplöste president Kibaki hela regeringen och LDP åkte ut...
Idag så slutade det med stenkastning och tårgas i Kibera. En viss person frågade mig precis om jag inte hade velat vara kvar och se det hela...visst det skulle ju kunna vara lockande...och det hade säkert blivit stora nyheter på TV ifall det hade hänt Mzungun något...

Jag ska väl inte trötta ut er helt totalt...om någon orkar läsa överhuvudtaget. Egentligen är jag rätt imponerad av människor som orkar läsa alla bloggar som florerar.

-HC

3 Comments:

Blogger HC said...

Jag befinner mig i Nairobi som sagt. Vart finns du då?

11:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej! Om intresse finns för detta, har jag följande adress för min resdagbok:
http://www.resdagboken.se samt "alftabo" som användare.
Även mitt för och efternamn går bra att söka på.
Mvh Rolf, Habari Maalum

8:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej
Kul att höra vad som händer i Nairobi. Skulle gärna komma förbi men vårat visum gäller inte för mera än en resa in till Tanzania. Vårat projekt har börjat få lite flyt också så tiden är knapp.

mvh
Nicklas, HabariMaalum

10:14 PM  

Post a Comment

<< Home