HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Friday, May 05, 2006

Upprörd?

Som projektledare för KDUs Kenyaprojekt så blir jag oftast väldigt glad när människor i Sverige marknadsför det. En del av de tidigare deltagarna har fått in artiklar i olika dagstidningar runtomkring i Sverige, många av artiklarna har varit väldigt bra. Men när Kenya och de människor där som jag känner personligen framställs helt felaktigt i en artikel så blir jag väldigt upprörd! Helst skulle jag vilja att innan artikeln publiceras att jag fick läsa igenom den, men samtidigt kan jag ju inte vara en sådan kontroll freak!
För de deltagare som har varit ute för KDU så är det inte helt lätt att få en rätt bild. Det blir många intryck på en kort tid, många människor och nya upplevelser och att sedan återberätta allt för en journalist som i sin tur har kanske egna fördomar om landet och den situation som människor lever i är inte lätt.
Tyvärr så tror vi oftast mycket på det vi läser i dagstidningar. Den bild som målas upp om en till exempel politisk motståndare utgår vi gärna ifrån att det stämmer. Men när man själv är med i en artikel eller vet sanningen om det som skrivs, så inser man hur mycket felaktig information som pumpas ut i vårt informations samhälle idag.
Är all publicitet bra publicitet? Inte enligt mig!
Som regel vill jag alltid läsa en person-artikel om mig själv innan den publiceras, just för att den ska vara så rätt som möjligt. Om man har mycket kontakt med media så lär man sig det snart att det är så man ska gå tillväga...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home