HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Thursday, March 02, 2006

Breaking News!!

Efter att gröten var kokad och jag hade satt mig framför TVn för att titta på CNN så möts jag av en svart skärm. Märkligt tänker jag och funderar på om det beror på regnet. Jag bläddrar vidare bland kanalerna, jag brukar bara få in KTN som alltså visar CNN nyheter de första morgontimmarna.
Helt plötsligt får jag in KBC där bilder visas från natten med ett meddelande som återkommer om och om igen:

KTN and The Standard shut down…
KTN has been off air for hours…
Standard newspaper printing press raided…
Copies of paper set on fire…
KTN disabled
Three Standard editions still held
Two more editors sought over kalonzo story
Standard top brass in crisis meeting

Mycker mer än så vet jag inte för tillfället. KBC filmade Nation TVs nyheter, men den kanalen får jag inte in här. Vad som kom fram där var att polisen hade stormat KTNs TV station och bara stängt av sändningen och sedan Standard Newspaper. TVn och tidningen tillhör samma koncern och anses av många vara den mest objektiva.

Nu måste jag rusa till skolan...

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Scary, är det några speciella politiksa oroligheter där nere nu eller?

9:50 AM  
Blogger Marlene in Haiti said...

Hjalp, hoppas att allt ar ok!

Valkommen till blogosfaren forresten, kande samma motstand som du till en borjan men forr eller senare kan man inte motsta...

Ta hand om dig,
kram marre

1:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej Hanna,

Du verkar ha fullt upp därnere i Kenya. Jag hoppas att du är rädd om dig. Du finns ständigt med i våra böner i cellgruppen. Kram

6:16 PM  
Blogger HC said...

Bror min, i en relativ ny demokrati är det alltid lite "oroligt! ;) Det som vi har kunnat erfara den senaste tiden här är att massmedian har gjort ett väldigt bra jobb. Två stora korruptionshärvor håller på att lösas upp. Massmedia har täckt och skrivit många bra avslöjande artiklar och den politiska eliten (regeringen) börjar tycka att det börjar bli lite för hett runt öronen... Läs mer online. Link till The Standard finns på bloggen.

7:17 PM  

Post a Comment

<< Home