HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Tuesday, May 09, 2006

Det tar sig...


Snart börjar även jag får hopp om lite värme! Jag vet inte vad det är för fel på Jönköpingsbor, men så fort solen visar sig så klär de av sig mer eller mindre nakna. Häromdagen nere på stan var det 12 grader och folk gick runt i capribyxor och linne. Hörde också att i söndags då det var 10 grader så låg folk vid vätterstranden i bikini!
Det går ganska segt innan det blir högre temperaturer i Jönköping. Så fort det är nordanvind så är det iskallt här. Jag kan ju också erkänna att det jag anser vara kallt är varmt för många...har hört att det tar tre månader för kroppen(eller rättare sagt blodet eftersom det blir tunnare i ett varmt land) att ställa om sig efter att ha vistas i ett land med en medeltemperatur på 22 grader året om. Fördelen med Nairobi är att det ligger högt över havet, 1200m, så även om det är nära ekvatorn så finns det ganska stora temperatur skillnader under året. I Januari innan regnet kom kämpade vi med 33 grader på dagarna, sen när det började regna kunde man njuta av svala morgnar och kvällar. När jag lämnade var det inte överdrivet varmt...säkerligen bara 20 grader.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home