HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Saturday, March 04, 2006

Unna

Betyder enligt Nordstedts Plusordbok att bland annat "gärna låta få spec. med avs. på ngt som uppfattas som en rimlig belöning".

Idag har jag unnat mig:
1. Att sova till klockan 10
2. Att äta en frukost bestående av rostat bröd och jordgubbsmarmelad
3. Att inte planera in något speciellt för dagen

Lite märkliga unningar eller hur? För varför ska jag belöna mig med dessa saker? Och vad är de belöningar för?

Jag har bra svar på alla tre frågor, men det jag vill komma fram är att det jag ser som en unning säger mycket om mig som person och min livstil.

Vad har du unnat dig idag?
Och vad tror du kvinnorna i Kibera har unnat sig idag?
Finns ett bergrepp som unning i en statsdel där människorna knappt har mat för dagen?

Så varför kom jag att tänka på unningar? Jo, idag när jag var hos frisören så frågade en kvinna om jag ville ha en manikyr och pedikyr samtidigt som jag blev klippt. Min första tanke var att det borde jag kanske unna mig. Gjorde jag det då?
Nej inte idag. Jag ska unna mig det en annan dag...tror jag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home