HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Tuesday, May 16, 2006

Bilar



Jag har precis tittat lite på ett bil-program på Tvåan som heter Motorist där de idag gradera de bästa tjejbilarna. Jag har inte tittat färdigt, men det är lite intressant att lyssna hur de argumenterar för olika bilmodeller och vad de tittar på för att utse en tjejbil. Tydligen är det väldigt viktigt för kvinnor att bilen har fina former, att instrumentbrädan är logisk och att det är lätt att öppna bakluckan... Fast, är det inte upp till varje människa att avgöra vad som är fina former och det som är logiskt för mig behöver inte vara logiskt för en annan kvinna. På något sätt utgår de ifrån att vi kvinnor tänker precis på samma sätt! Vilket förstås inte är en nyhet...speciellt inte för oss som håller på med politik. Bilen som placerades på andra plats, från SVT:s hemsida.



På tal om bilar så hade jag och min pappa ett litet nöje för något år sedan. När jag kom hem för att hälsa på någon helg, så kom jag ganska tidigt på fredagen. Han hämtade mig på tågstation, sen käkade vi lunch tillsammans och åkte därefter till en bilfirma för att provköra nya bilar. Väldigt roligt!
Samtidigt fast det vissa komiska moment, såsom när bilförsäljaren i början av konversationen försökte få fram vad för relation det var mellan mig och min pappa. Var jag hans fru, hans unga älskare eller dotter?
När de förstått att jag var dottern så kunde de komma med dumma kommentarer såsom vid ett tillfälle då en sa "så du är med för att välja färg?". Pappa har oftast svar på tal och responderade med "Nä, det får frugan göra!"
Lite nedvärderande av en bilförsäljare att tro att bara för att man är tjej så vet man ingenting om cylindrar och hästkrafter. Och kanske inte så smart att ha den inställningen när man försöker sälja en bil...om jag nu hade tänkt köpa en bil av honom så hade jag nog vänt på klacken på en gång!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home