HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Sunday, June 25, 2006

Blåbandsrörelsen

När jag jobbar natt är det som dagarna försvinner i något töcken. Jag har jobbat under midsommar, gick på, på midsommarafton och av idag på morgonen. Därimellan sov jag bort gårdagen och de få timmar som fanns innan jag gick till jobbet ägnades åt en urdålig fotbollsmatch och en cykeltur över den nya Munksjöbron här i Jönköping.

Torsdagen var däremot lite mer händelserik. När jag anlände till Nyhem på morgonen var de första jag mötte gamla Nepalvänner, Thorsten och Solveig Wahlström, och med sig hade de det norska paret Suhr som jag inte har träffat sen jag lämnade Nepal 2003. Dagen fortsatte med fler överraskande möten som när Morgan och Marie-Louise Andersson steg in på missions-seminariet. Senast jag träffade dem var i Tanzania i Januari i år och jag visste inte att de skulle besöka Sverige under sommaren.

Under Nyhemsveckan har David stått i en monter för Blåbandsrörelsen, som är en kristen nykterhetsrörelse. Jag har passat på att hålla honom sällskap i montern emellanåt och kom på mig själv att många gånger försöka övertyga besökarna att gå med i Blåbandsrörelsen.


Efter att jag själv hade varit med i 40 min försökte jag träget att få David från Kungälv att gå med också. Han tyckte jag lät övertygande trots min korta tid i rörelsen ;)

David från Kungälv och Ellert från Ljungby

Desto lättare var det att få Jullan och MJ att gå med ;)

Jag kan bli så trött på människor, speciellt inom frikyrkan, som säger att de helt håller med om att nykterhet inom frikyrkan är viktigt och själva praktisera det. Men när det väl kommer till att verkligen ta ställning och gå med i en organisation som jobbar med opinionsbildning inom frågan så är det som man frågar dem om de vill gå med i en sekt!

Är du nykterist ta då aktivt ställning och gå med i en organisation som försöker påverka beslutsfattande i Sverige. Vi riskerar ju att få en generation som super ihjäl sig! Superiet idag är värre än det var på 20-talet i Sverige då de flesta nykterhetsrörelser växte fram.

1 Comments:

Blogger Julia said...

När det gäller att bassa sprit är jag inte direkt svårövertalad... det känner du ju till ;)
Bra rutet btw.

10:24 AM  

Post a Comment

<< Home