HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Tuesday, June 27, 2006

Värt att vänta på?

Är det bara jag som alltid lämna tillbaka mina biblioteksböcker för sent?
Det är inte allt för ofta som jag besöker biblioteket här i Jönköping, men när jag väl gör det så tänker jag var gång: varför går jag inte hit oftare? Här finns ju massa med bra böcker att låna gratis!
Svar på varför jag inte går dit oftare kan ju bero på att jag aldrig lyckats lämna tillbaka böckerna i tid, vilket ger mig en straffavgift. Jag har tre böcker som skulle vara tillbaka för två veckor sedan, jag tror att min skuld kommer ligga på strax under 100 kr. Ganska surt!

Den bok jag gick dit för att låna var Sexualitetens Omvandligar-Politisk lesbiskhet, unga kristna och machokulturer. Det är en bok med samlade svenska studier och jag lånade boken för att läsa om Värt att vänta på? Om frikyrkoungdomars syn på sexualitet. Jag ansåg dock att studien inte var så djuptgående. Ungdomarna målade upp sexualiteten som en blomma som ska vårdas och tas hand om. Ingen av ungdomarna gav någon djupare syn på varför Bibeln förespråka att det sexuella samlivet ska vara inom äktenskapet, vilket var bland annat en av orsakerna till att jag lånade boken. Jag anser att många frikyrkoungdomar har fått en halvfärdig undervisning om Guds syfte med äktenskapet och det sexuella samlivet, vilket tillslut leder till att de inte ser helheten och syftet med att vänta.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home