HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Thursday, November 06, 2008

Dags att lämna Mundri

Efter 5 dagar i Mundri så är det återigen dags att packa sin väska. Vi har varit i två byar och genomfört 10 intervjuer. Ena byn låg ca 2h härifrån och den andra bara fem kilometer. Avståndet har inte varit några problem däremot fordon. IAS bil i Mundri är sönder och de finns inte så många alternativ. Första dagen blev vi körda av Sudan Evangelical Mission. Den chauffören körde sönder bilen så på tisdagen var de tvungna att lämna in den till verkstaden. Senare på dagen lyckades de få tag på en annan bil åt oss. När jag först satte mig i den var jag rätt positiv, men efter ett par meter så insåg jag vad problemet var. Bilen hade ingen fjädring! Jag trodde knappt att vi skulle komma fram och väl framme fick mitt team en uppläxning av mig om konsekvensanalys. Vårt arbete är inte så viktigt att vi ska riskera våra liv, vidare så ansåg jag det var slöseri med tid. Istället för att spendera sammanlagt 5h i en bil, kunde bilen hämtat deltagare i den andra byn som bara låg 5km härifrån och kört respondenterna till oss.

Imorgon morgon blir vi upphämtade av en "taxi". En minibuss som ska ta oss till Juba. Vi ska vara åk-klara kl 7 sen kan bilen komma när som. Förhoppningsvis kommer den innan kl 8 och isåfall kan vi vara i Juba vid lunch. Jag har redan kontakt min vän Dixon där för att förvana honom att jag vill god mat och glass imorgon kväll. De senaste två veckorna har jag omedvetet gått på en bantningskur. Jag brukar säga att jag kan äta allt, vilket jag kan, men efter ett par veckor så blir ALLT för mycket och jag äter bara det som jag tycker är gott. I dag har det varit en riktigt bra matdag. Bröd och 2 ägg med kaviar till frukost, förbeställd kokt potatis till lunch som intogs med kål som var kokt med icke ätbart kött och tomater med rödlök. Ikväll fanns det kokt potatis kvar som jag har ätit med kyckling. Imorgon blir det till en början en lågkaloridag då det inte kommer finnas någon frukost när vi åker, men det kommer jag väl i Juba se till att ändra på!

På lördag ska vi förhoppningsvis vidare till Yei om det finns någon bil eller liknande. IAS bil i Yei har blivit beslagtagen av polisen efter att den var med i en olycka. Chauffören råkade köra på en cyklist som hamnade på sjukhus. Nu är det upp till den skadade cyklisten att bestämma när bilen ska släppas. Olyckan hände för 4 veckor sedan och cyklisten har lämnat sjukhuset, men bilen har inte fått lämna polisen. IAS-bilar är den diskussion som har gått hetast här i regionen Equatoria. Jag börjar bli lite trött på den diskussionen samtidigt är jag själv stort behov av att bilarna fungerar.

Förutom att jag idag har renskrivit anteckningar så har jag suttit i möte med KIC i över 3h. Vi försökte med skype men uppkopplingen var dålig och det knastrade för mycket så det blev mest chatten. På två andra linjer satt herr Ehrenberg som är i USA och en annan styrelseledamot, Edvard, som också är i USA. Jag måste väl erkänna att det var väl inte helt ultimat att vara med på mötet per skype, men utan mig så hade de inte varit beslutsrättigade för en del beslut.

Nu ska jag gå och packa innan generatorn stängs av.

1 Comments:

Blogger Julia said...

hm, underbart att läsa rapport från dig men lova mig att du verkkigen äter ordentligt när du får tillfälle för att kompensera! :)

10:31 AM  

Post a Comment

<< Home