HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Saturday, November 01, 2008

Hotel Charlie here!

Som ni säkert förstår så träffar jag väldigt mycket nya människor här. IAS personal i Sudan är ca 200st och utöver dem träffar jag människor från våra lokala samarbetspartners och självklart människor som berörs av de insatser som vi gör här i landet.
Att komma ihåg rätt namn till rätt ansikte är inte alltid lätt speciellt inte när jag byter stad/by var fjärde dag eller så. Och inte heller när de kallar varandra för olika namn... Idag så frågade jag lite konfuderat varför Veronica kallade chauffören för mi-mike, eller rättare sagt mike-mike när han heter Michael Moggas. Hon svarade skrattande att det beror på att det är hans radiotelefonnamn. Fram tills i november förra året använde de sig av radiotelefon mellan de olika base camps på grund av att det fanns inget mobilnätverk eller internet. Lord Resistance Army (LRA) brukade lyssna av radiosamtalen och förföljde ibland människor vars identitet blev känt över radio. Därför har/hade all personl i IAS radionamn. Det finns tydligen ett radioalfabet - alfa, beta, charlie, delta etc.
IAS personal kallar varandra fortfarande enligt radionamn. En del vet till exempel inte vem direktor Leif är, men alla känna Lima Zula.
Helt plötsligt hör jag att det pratas mer om personalen på huvudkontoret i Khartoum än vad jag förstod för två veckor sedan. Lima Zula nämns ofta och även min närmsta chef, Delta Zula.

Klart slut från Hotel Charlie!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home