HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Saturday, October 04, 2008

Dataexpert?

Jag har för dagen antagit en ny titel: vikarierande dataexpert. Det är väl inte så svårt i det här landet att få den titeln. Jag har omedvetet blivit upplärd av min pappa och bror. Jag ska väl erkänna att oftast vet jag inte vad ett datorproblem beror på, men jag vet ändå hur jag kan fixa problemet. Fast häromdagen så lyckades jag bara lösa ett halva problem... Jag satt på Solitaire, där jag har spenderat allt för många timmar denna veckan, och så kom en man fram till mig och viskade i örat: "My name is Stanley, my friends sit over there and we have some problems with our computer, do you think you can help us?". Jag vet inte om jag utstrålar någon slags datakompetens...det kanske beror på min lilla Acer, ju mindre dator desto kunnigare måste man vara på datorer?
I vilket fall som helst så sa jag att jag självklart kunde ta en titt för att se om jag kunde lösa problemet. Efter några minuter var problemet halvt löst...men en fullständigt lösningen lyckades jag inte med. Det är då jag börjar fundera på om jag kanske skulle lära mig något om datorer på riktigt, så att jag verkligen kan lösa hela problem. När jag hamnar i ett liknande läge i Sverige så ringer jag bara min bror...och inom några minuter är oftast problemet löst och jag har lärt mig lite ytterligare om datorer.

Idag sitter jag med en ny datorer här. En av de lokalt anställda som jobbar ute i fält har en dator som inte vill göra som han ber den om. Jag har inte en aning om vad problemet är, men jag tror att hans virusprogram har någon defekt så jag har bestämt mig för att avinstallera det och installera ett nytt virusprogram. Förhoppningsvis är problemet löst efter det... Men vem vet, problemet kanske består och då får jag väl ringa en signal till...ja, ni kan säkert gissa vem! =)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home