HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Monday, November 10, 2008

Life in Yei

Allt är bra här i Yei och förutom mina intervjuer får jag lite nya upplevelser. Som idag när vi närmade oss byn så var vägen avstängd och de berättade att minröjning pågick. Vår kontaktperson kom och hämtade oss vid bilen och vi kunde ta oss vidare gående. Människor vet vilka områden som är säkra men det är inte alltid lika lätt för djuren. För ca 2 månader sedan så steg en tjur på en landmina...och efteråt kunde man tydligen inte ens hitta huvudet efter tjuren. Jag blev så nöjd när jag lyckades fånga minröjabilen med min kameran. Bild kommer senare.

Igår var jag och hälsade på oss missionärsparet Ingemar och Solveig Andersson från Jönköping. De bor strax utanför Yei på en helt idyllisk plats. De hälsa till alla er som känner dem. Det var verkligen jätte roligt att träffa dem och de verkade må väldigt gott. Jag har fina bilder på dem, men internetuppkopplingen är så dålig här så jag vill inte ens försöka att ladda upp den. Bilden kommer så småningom och då även bild på Samuel och Bettans hus. Samuel och Bettan, om ni inte blir nöjda med det huset får ni med mig och göra! ;) Det är verkligen jätte mysigt med en väldigt bra planlösning.

Annars har jag precis läst ett mail från min mamma som typ bara skriver om en massa mat så att hennes dotter knappt vet vad hon ska ta vägen! ;) Mina kollegor här bara skrattar åt mig och frågar om min mamma inte är medveten om att jag längtar efter en del godsaker. Det är tur att jag ska till Khartoum om två veckor så att jag kan svulla i glass och bakverk. Sedan åker jag till Nairobi om ca 1 månad och där kan jag svulla ännu mer.

Förutom att jag längtar efter lite godsaker så trivs jag och mår väldigt bra här. Jag stannar här till söndag sen blir det en härlig resa till Juba och sen, tack o lov, FLYG vidare till Akwem. Där väntar nytt kaffe och choclate chipscookies till mig som min chef har levererat. Han flyger dit på onsdag och passar då på att ta med sig det...eller rättare sagt han tar med sig det på direkta orders från mig. Nu bär det hem på motorcykel sen ska jag väl svulla i ris och segt kött!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home