HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Sunday, November 12, 2006

Bränn bilen!

Vid lunch idag var jag åter tillbaka i Nairobi. Vi lämnade Kakamega igår och spenderade natten i Nakuru (2,5h körning från Nairobi) då det inte är tillåtet för privata reseföretag att köra runt med vita människor då det är mörkt. Jag är vit. Sedan har NDI i Kenya egna policies som ungefär säger detsamma fast då kvittar det vilken hudfärg man föddes med. Jag antar att det är ganska bra regler då vägarna inte är speciellt breda o väl underhållna, en del kenyaner kör som dårar "va, kan man blända av vid möte!?" o risken för vägpirater. Vägpirater, visst låter det spännande?? Jag har dock aldrig sett några...inte ens den gången i våras då vi åkte med en beväpnad vakt i bilen för att beskydda oss.

När man lämnar Nairobi så inser man hur oerhört bekvämt det är att bo där. Ta bara det här med min frustration över dåliga internetuppkopplingar! Det som är lite märkligt dock är att i det område som jag bor i här, jag bor hos Bjarte Tora, här fungerar internetuppkopplingen bättre än elen. Och om internet inte fungerar så vet man att det är hos Telkom som man ska klaga, fast när elen försvinner så vet man inte alls vart man ska klaga. Nu finns det ju något som heter generator, men husvärden är snål så han tillåter bara att generatorn är på då folk behöver laga mat, alltså några timmar på morgonen, lunch och kväll. Att jag sedan behöver tvätta mina kläder i en tvättmaskin kl 15 på eftermiddagen skiter han helt fullständigt i!

Några intressanta iakttagelser från workshopen...nja...det mesta har jag hört förut, men ett nytt kampanjknep fick jag höra! Ni män, visste ni att ett effektivt sätt att kampanja mot en kvinnlig motkandidat i riksdagsvalet är att bränna hennes bil? Att ingen tänkte på det under valet då till exempel Désirée Pethrus Engström bil var väl "stripad" med hennes namn.
Ett annat kampanjknep som jag har hört innan är att hänga ut den kvinnliga kandidaten i rikstidningen med rubriken "Prostituerad". Väldigt effektivt!

På tal om kvinnor och Désirée Pethrus Engström som är ordförande i kristdemokraternas kvinnoförbund så var Norges motsvarighet här på middag ikväll...hela presidiet för Kristeligt Folke Parti kvinnoförbund. De åt glatt köttfärsåsen gjord på kryddblandningen Royko som jag o Edvin hade slitit med. Som den enda kvinnan i huset så tog jag självklart hand om disken efter middagen... Jag vet, jag är duktig! ;)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home