HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Friday, November 10, 2006

Valsignade Kakamega?

Vi ar fortfarande kvar i Kakamega och jag sitter pa HOtellet vid en urslo datorn med en annu varre uppkoppling, modem med en hastighet pa 33.6 kbps. Datorn ar sa slo att den inte ens fixar att andra sprak pa tangentbordet. Egentligen borde jag vara nojd med att det finns internet har overhuvudtaget.
I hotellets konferensrum sitter ca 40 kvinnor ifran partiet KANU och pratar om kommunikation, att leverera ett budskap. Undervisningsspraket ar kiswahili da en av kvinnorna inte forstod engelska. Det ar valdigt aktiva kvinnor och de hamnar snabbt i hetsiga diskussion. Det amnet som brukar diskuteras hetas ar att kvinnor ar sina egna fiender. Det ar ett mantra som mannen indoktrionera kvinnorna med vilket leder till att de inte ens forsoker. Saken ar den, att det inte ar kvinnorna som ar sina egna fiende utan de politiska strukturer som mannen har byggt upp i det har landet.

Idag fick jag lara mig nagot nytt om det har landet och om hur det var nar landet var en enpartistat. Da var alla som var 18 ar och uppat tvungna att ga med i KANU, som alltsa var det enda partiet, annars fick man inte ta nagon anstallning och man kunde inte heller ansoka till Universitet. Darfor ar de flesta i Kenya fortfarande med i KANU oavsett om de reflekterar over det eller ej. Manga har inte brytt sig om att aktivt ga ur partiet.

Kakamega ligger i vastra provinsen i Kenya, nara Viktoriasjon vilket resulterar i mycket fisk pa menyn. Vastra provinsen ar valdigt vacker da det regnar har nastan varje dag och har finner man ocksa Kenyas enda regnskog. Det enda turistmal jag tror provinsen har att erbjuda.
Jag har manga nara Kenyanska vanner som kommer fran byar utanfor den lilla staden Kakamega, bland annat Mika, Richard och Edvin som bor hemma hos norrmannen Bjarte Tora, dar aven jag bor nu. Forra aret akte jag och min syster Matilda med Mika hem till hans by Shamiroli. Vi hade en underbar helg dar utan rinnande vatten och el. Kollektivtrafiken bestar av cyklar sa kallade bodaboda och de tog oss bade till regnskogen och Richards o Edvins hem.

Nu ska jag ga upp och ansluta mig till kvinnorna.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home