HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Thursday, October 19, 2006

Nöje och jobb

I tisdagskväll hämtade jag Josef Kuhlin på flygplatsen. Både han o jag är ju här för KDUs projekt, så från och med igår var mina nöjesdagar i Nairobi över. Första dagen då KDUarna kommer ner till Kenya brukar användas till acklimatisering. Josef har bott i Nairobi i 4 år under 90-talet så att vänja honom vid staden gick ganska snabbt. Redan på morgonen konstaterade vi att det var lika bra att börja med souvenirshoppingen. Efter ett besök vid bankomaten satte vi igång. Vi gick ut hårt med lyxturist shopping! =)

Lunchen intog sedan på en traditionell Kenyansk restaurang för 15 kr. Helt ok! Därefter hade jag en önskan att åka till ett helt okänt område i Nairobi som heter Eastleight. Där bor de flesta somalier och utbudet av varor är stort och billigt! Att ta sig dit gör man sedvanligt med den lokala kollektivtrafiken. Området ligger på den farliga sidan av Nairobi så Ruth från Youth Assembly hade via sms varnat oss för sk conmen och pick pockers.
Jag brukar tycka att det är mycket folk down town i Nairobi under rusningstid, men det är verkligen ingenting emot hur mycket folk det var i Eastleight. Vi var de enda vita och troligtvis de enda vita som har kommit dit själva utan någon kenyansk eskort.

Eastleight är det nya himmelriket för inköp av sjalar och tyger för mig! Kitenga (ett stort tygstycke på 4 meter) kostade bara 14 kr. De flesta sjalarna kostade mellan 13-18kr.

Stackars Josef följde snällt med mig och efter varje affär sa jag typ: "Bara en affär till!?". Tillslut konstaterade jag för Josef att det var väldigt vad jag hade blivit en typisk galen shopping tjej!

Väl tillbaka i city var vi väldigt möra och trötta. Vi gick till närmsta Dormans och intog en välbehövlig milkshake och kaffe. Klockan 17:30 skulle vi har styrelsemöte med YA. Jag föreslog för Josef att vi skulle vara lite svenska och komma i tid..det fick vi äta upp. Vi väntade i över 1,5h innan vi kunde köra igång mötet. Fast det var väldigt trevligt väntesnack med Mulle o Nick. Mulle o Nick berättade för Josef hur jag är som person och det är skrämmande vilken koll de har på mig! =) När Fridah dök upp så berättade hon om att varje gång hon pratade med sin chef så tänkte hon på mig. Som tur är så tycker Fridah väldigt mycket om sin chef. =)

Mötet gick bra och läget är under kontroll inför helgen. Just nu fick jag precis ett sms från Mulle som bekräftade att pengarna som fördes över från Sverige första gången den 27 september äntligen har kommit in på bankkontot här. Vi har haft väldigt mycket problem med det.

Om två timmar ska vi bege oss till Thika. Jag ska upp och packa ihop lite kläder inför helgen.
Helgen kommer bli jätte bra! Det känner jag på mig! På lördag ska vi bland annat ha paneldebatter där Dixon från NDI o jag ska vara med i samma panel. Det kommer att bli mycket intressant!

Nu på förmiddagen var jag o Josef förbi NDIs office. Jag hälsade på lite gamla arbetskamrater och Dixon bjöd oss på lunch. Som sagt...dags för packning!

2 Comments:

Blogger Marlene in Haiti said...

Låter som ni har det bra i landet i söder!


Har varit i din lägenhet 1 gång och var nära att gå dit igår igen. Nästan oftare än när du är hemma! ;-)

Bromma saknar dig, kram Marre

3:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kan bara hålla med Marlene om att det låter som att ni har det bra!

Veckan här hemma har gått fort och fastän jag kommit hem senare än vanligt nästan varje dag, har lägenheten ändå känts tom! skönt att systrarna kommer i helgen!

ha det en skön helg, så syns vi på tisdag, o då kommer jag ju vara ett helt år äldre =)

kram kram//Frida

11:57 AM  

Post a Comment

<< Home