HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Monday, March 13, 2006

26 April

Är datumet då jag troligtvis kommer flyga hem till Sverige. Det känns skrämmande närma, men ändå så långt borta.
För mig känns avståndet mellan Kenya och Sverige inte så stort. Var gång jag kommer hit blir det faktiskt kortare beroende på en faktor, fast internetuppkoppling. Med teknikens under så kan jag har daglig kontakt med vänner i Sverige och övriga världen och till och med prata telefon med dem, för ingen kostnad alls.
Vid min första tur till kontinenten vilket inte är alls många år sedan, satt man som på nålar var gång någon hade varit på postkontoret och hämtat post. Skulle det vara något brev till en?

Jag kanske är lite orättvis i min beskrivning eftersom jag befinner mig i Nairobi och Nairobi är faktiskt inte som övriga Afrika.

Så ni som säger att jag är i Afrika, glöm det!

Nairobi är mer som ett mellanland. Jag kan få tag på det mesta i affärerna till och med Vasas Knäckebröd har hittat hit. Kalles Kaviar kan jag bara gissa är på väg eftersom den norska leverpastej tar upp hyllplats.
Det finns en utbredd kollektivtrafik som fungerar utmärkt förutom vid rusningstid.
Som många miljonstäder så brottas Nairobi med luftföroreningar, skillnader är väl att i ringen Nairobi finns det ingen motståndare. Föroreningarna får gå alla ronder själv.
Vad finns mer i detta mellanland?
Jo, allt som du finner därhemma men kanske inte så välorganiserat eller välutvecklat! Och vet du vad!? Det är därför som jag trivs så väldigt bra här! =)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home