HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Sunday, March 26, 2006

Mer(u) toalettsnack!

Helgen har spenderats i Meru där vi har haft KDUs andra workshop. Roligast under hela helgen var enligt mig besöket hemma hos Fridahs familj i fredagskväll. Fridah är en av tjejerna i vår samarbetsorganisations styrelse. Jag åker alltid till workshopen som vi har tillsammans med the Youth Assembly med stora förväntningar och denna helgen kanske jag hade för höga förväntningar för jag känner mig lite besviken. Deltagarna var inte så aktiva och debattlystna som de brukar vara.

Titeln lovar toalettsnack och det ska jag självklart bjuda på. Det är ju valfritt att läsa... I Kenya och många andra utvecklingsländer är det vanligt med det så kallade hålet i marken/golvet. Alltså toaletten består bara av ett hål som är lagom stort för att man inte ska sikta fel. En del hål i golvet toaletter är så moderna att man kan till och med spola. Kenyanerna är ju mer vana än vid västerlänningar vid dessa hål, men vad jag inte kan förstå är varför det ska vara så svårt att sikta rätt!!
Principen att huka sig vid toalettbesök gäller även för kenyanerna vid vanliga toaletter och idag på hemväg möttes vi av en trevlig syn på en toalett, då en person hade lyckats lägga en bajskorv på toalettkanten! Hur svårt kan det egentligen vara att sikta rätt??? Det är min stora fråga idag!

Personligen har jag sedan vi (Anna o Erika från KDU) kom hem för 4h sedan hunnit besöka toaletten 5 gånger och det har inte varit 5 trevliga upplevelser. Mellan besöken har jag en fruktansvärd magsmärta!

Nu är det nog dags för sängen. Tjejerna blir upplockade av taxin vid 7:30, jag ska sedan till NDIs kontor...om inte magen spökar hela natten.

Godnatt!

ps. Erika försökte peta ner bajskorven med massor utav toalettpapper, Anna vägrade att uträtta sina behov överhuvudtaget och jag bara ignorerade den och försökte sikta rätt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home