HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Monday, May 29, 2006

Årets Henrik Gustafsson 2006

Sedan ett par åt tillbaka har KDU en utmärkelse som heter "Årets Henrik Gustafsson". Utmärkelsen delas ut på KDUs riksmötesfest. Henrik Gustafsson heter idag som gift Henrik Ehrenberg och är chefredaktör för Kristdemokraten. Under hans tid i KDU gjorde han mycket för KDUs internationella arbete och när han lämnade förbundet så instiftades utmärkelsen och ges till någon som på något sätt har lyckats bära hans fana vidare i KDU. I år, fick jag denna utmärkelse och jag känner mig djupt hedrad och tacksam!

Nedan kan du läsa motiveringen:

"Hanna Carlsson har under många år varit aktiv inom KDU:s internationella verksamhet och slitit hårt för att framförallt uppmärksamma frågorna om Afrika. Hon har startat upp och varit spindeln i nätet för KDU:s projekt i Kenya. Tillsammans med The Youth Assembly har projektet utvecklats till att bli betydelsefullt för många kenyanska ungdomar. Hanna har med sin bestämda uppfattning och drivkraft tagit täten för att KDU:are i Sverige skall kunna delta i utvecklingssamarbete - den mest konkreta form av bistånd man kan tänka sig. Det handlar om demokrati, mänskliga rättigheter, jämställdhet, och utbyte mellan två olika kontinenter med en hel flora av kulturer och folkgrupper. Med sin entusiasm och envishet har Hanna lyckats förverkliga kärnan i KDU:s verksamhet - gått från ideologi till praktik. Att bortom alla materiella hinder kunna se oavsett hudfärg, språk och religion och allt du vill räkna upp så är vi alla människor. Därför går årets Henrik Gustafsson-pris till Hanna Carlsson."

Jag är väldigt stolt för priset och det känns roligt att få en bekräftelse ifrån KDU att det jag har kämpat med under 3 år verkligen har betytt något. Enligt jantelagen får jag väl inte ens uttrycka mig så här, men jag har märkt att jag för länge sedan har lämnat jantelagstänkandet och säger precis hur jag känner! Jag vet att jag är något och tack vare det så har många kenyanska ungdomar fått ett nytt hopp!


Ruth Njeremani från The Youth Assembly och Anna Gustafson, KDU.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home