HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Tuesday, June 06, 2006

Du är ju till och med värre än mig!

Konstaterade min vän Jullan i vårt telefonsamtal ikväll. Vi är båda två väldigt principfasta, men hon brukar ändå alltid vara "värst" på ett positivt sätt. Jag ser upp till henne och hennes genomtänkta argument för hennes principer. Mina principer kan jag inte alltid förklara med ord, men jag vet att de ändå är så "rätt". Många principer har vi gemensamt, men självklart har hon många gånger legat steget före mig såsom i beslutet att bli absolutist.
Jag blev absolutist för ca 1 år och 1 månad sedan. Innan dess hade jag druckit alkohol regelbundet, men bara för att jag tyckte det var gott. En alkoholdryck är ju inte god på en gång, om vi inte räknar in alkoläsk och liknande då förstås som jag ändå dissar för det är för sött, så visst har de funnits en inlärningsprocess i att lära mig dricka whiskey, vin, öl och campari och tycka att det är gott.
Innan jag blev absolutist hade jag frågat mina "absolutist"-vänner om det var ok att äta t ex glass med romrussin och ägglikör-smak, punsch-rullar och såser smaksatta med vin. Enligt dem var det helt ok.
Men konstaterandet ikväll ifrån Jullan berodde på att jag har gått så långt att inte ens dricka alkoholfri cider eller öl eftersom jag anser att dessa drycker finns till enbart som ett substitute till de med alkohol i. När jag blev absolutist så slutade jag med något som jag tyckte var gott och därför anser jag då att de alkoholfria alternativen ska bassas*!

Bassas ska även en skål till Kungen. Inte för att det är till Kungen, utan för att skåla tillhör alkoholkulturen. Bra att jag fick det sagt i det offentliga och jag hoppas berörda vänner ta åt sig! ;)

Jag är lite nöjd med att jag är värre än Jullan i något!



Den stora "Alkoholceremonin" i min lägenhet i Skövde under Rikstinget 2005 då all min alkohol hälldes ut under uppsikt av 13 vittnen, där flertalet ojade sig över vilket alkoholmissbruk det var. =) Bilden är tagen av Andreas Olofsson.


*Bassning - omild tillrättavisning enligt Sv Norstedts stor

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Sånt här blir man riktigt glad av att läsa! Det är skönt att höra att det finns fler som dissar alkohol och allt annat som hör alkoholkulturen till, däribland skålande. Skålande är ett otyg.

Dock måste jag erkänna att du nog är värre än mig också på punkten om alkoholfria alternativ, trots mitt stora engagemang i frågan...

12:27 AM  
Blogger Julia said...

fast det blir ju faktafel när jag framstår som en av absokutsitvännerna som tycker det är okej med punschgodisar och liknande. Det är det inte ;)absolutister förenen eder!
I övrigt blir jag väldigt rörd över det du skriver om mig. Jag sa till min mamma innan när vi pratade efter att du och jag hade pratat: Hanna är så bra! en mycket fin vän.

kram på dig !

12:33 AM  
Blogger HC said...

Jag ber om ursäkt Julia! ;)
Nu äter jag ju inte godis...men gärna punschrullar.

Lars, om du dissar punschrullarr m.m. så kan vi säga att vi är lika =)

Vi kan ju ta en diskussion om det är rätt att äta t ex punschrullar om man är absolutist, för om jag nu bjuder Julia på dessa och hon tycker det är gott, finns det inte en risk att jag då omedvetet leder in henne på alkoholvägen?
Före detta alkolister brukar ju poängtera att en lättöl kan få dem på fall...borde vi inte kunna dra någon parallell här?

3:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

pass på hanna, värre (på ett bra sätt) än jullan är inte illa =) Jullan fick ju även mig att gå med i IOGT-NTO i våras. vet inte om det var för att hon fick 50kr i värvningspresent =)
Hoppas att allt är bra med dig!
kram

1:33 PM  

Post a Comment

<< Home