HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Monday, August 14, 2006

HIV

När svenskar hör om HIV så är väl första tanken att det är ett virus som jag inte kommer att drabbas av. Det drabbar ju bara människor i Afrika och andra så kallade utvecklingsländer. Men sanningen är den, som Stockholm City skriver idag, att smittan finns närmare än vi tror. Med tanke på hur ungdomar verkar ha sex höger till vänster idag, enligt rapporten Ungdomar och Sexualitet från Folkhälsoinstitutet, så tror jag att vi borde oroa oss mer för HIV.
HIV är ett virus som inte känner av några stats-gränser, ett virus som sprider sig väldigt lätt från en person till en annan. Oskyddat sex är den största risken och oskyddat sex sker i många fall då alkohol finns med i bilden (tänk att jag kunde få med lite alkohol i detta inlägget också;) )

2 Comments:

Blogger Meeri said...

Jag deltog i en temadag i sex & samlevnad på en gymnasieskola här i länet för ett par år sedan och då påpekade jag för mina elever att ALLA som har haft oskyddat sex ligger i riskzonen. För så är det. Det går itne att se vem som har det och vem som inte har det. Tror precis som du att det är mycket närmre än vi tror.

10:23 PM  
Blogger Meeri said...

Och idag hittade jag detta: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,873001,00.html

9:28 AM  

Post a Comment

<< Home