HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Thursday, August 10, 2006

Fjortisvarning

Jag ansåg det vara fjortisvarning på mig idag. Ni kanske inte håller med!?

Scenario: VILA hade nyöppning på A6 köpcenter idag, efter en renoveration som har pågått under sommaren, med ett öppningserbjudande! De 50 första kunderna får köpa en kavaj för 10kr. Alltså, jag brukar inte vara så mycket för nyöppningar och brukar inte stå i kö för att komma först på en rea eller liknande jippo då billiga kläder lovas eftersom det bara är ett försäljningstrick och det är bara lättlurad fjortiskunder som går på det. Men, VILA är ju alltid VILA! =)

När jag kommer upp till A6 är det redan kö utanför affären. Mest unga tjejer, men även en del medelålders kvinnor. Klockan är ca 10:45 och jag ska försöka att inte visa mig så angelägen (jag erkänner helst inte att jag är lättlurad) om att komma in först i affären utan går in i en annan klädaffär medan jag väntar på att tiden ska gå. 10:55 går jag till VILA och ställer mig lite på avstånd, portarna är fortfarande stängda, och jag tittar mig omkring och bestämmer mig för att en kavaj mer eller mindre klarar jag mig nog utan. Jag hatar trängsel, köer och bråk när jag shoppar!

När portarna går upp så bara rusar tjejerna in och river till sig varenda kavaj som finns för 10 kr. Jag går sakta in, titta mig omkring går sedan fram till en tjej som står framför en spegel med 5 kavajer liggandes på golvet framför sig. Jag frågar om det är någon som hon inte ska ha och hon räcker mig en extra small. Jag provar den och den sitter inte helt fel, men tänker att jag skulle vilja prova en smal. Jag fortsätter mina steg mot provrummen där det är fullt med tjejer som provar kavajer, jag går fram till en tjej och frågar om hon råkar ha en small så att jag kan få jämföra storlekarna. Hon har det och frågar mig samtidigt vad jag har. Small passar mig perfekt och den extra small som jag hade passade henne perfekt. Hon tittar frågande på mig och undrar om jag vill byta. Självklart vill jag det!

Fjortisvarning eller ej. Nu äger jag en rätt snygg svart kavaj som jag har betalt 10kr för, normalpris 499kr enligt prislapp. Jag har inte behövt köa eller bråka för den utan har bara använt min kvinnliga shoppinglist!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home