HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Wednesday, August 09, 2006

Idrott och Alkohol

Idrott och alkohol hör inte ihop. Inte för att jag tycker alkohol hör ihop med något, men om jag ändå ska försöka dra några gränser så borde väl elit-idrottare inte dricka alkohol? De om några har väl kunskap om hur alkohol bryter ner kroppen?
För två år sedan tränade jag väldigt intensivt. Det var innan jag började min absolustiska livsstil. Jag styrketränade en hel del och lyckades ganska bra, enligt mig själv och andra ;)
I samband med att jag var väldigt noga med min träning som blev jag även väldigt noga med vad jag stoppade i mig. När jag då läste en gång hur mycket alkohol förstörde det jag kämpade med att bygga upp, så slutade jag nästan helt att dricka alkoholhaltiga drycker.
Vad vill jag säga? Jag är en amatör-idrottare och förstod att alkohol motarbetade det mål jag försökte uppnå. Borde inte elit-idrottarna som är professionella och verkligen kan sin kropp och hur kosten påverkar träning inse det också?
Om Jimmy Nordin hade hållt sig borta från alkohol under året, så hade hans resultat kanske inte blivit så dåligt i gårdagens tävling och han hade inte behövt "parta" så mycket igår och blivit avstängd från landslaget. Hör Jimmy tala ut för tv4 här (rubrik Friidrotts-EM 2006), där han även bekräftar att han drack ganska mycket i våras.

4 Comments:

Blogger Meeri said...

En fylla förstör ungefär 7 hårda träningspass. När jag tränade karata drack jag inte alls. Du har helt rätt. Alkohol och idrott hör faktistk itne ihop alls. Och framförallt sueper man väl inte iklädd svenska färgerna?

10:08 AM  
Anonymous Anonymous said...

inte för att det är en ursäkt men en bra förklaring är att även idrottsmän och kvinnor också är människor som kan må dåligt precis som alla andra svensson. många väljer tyvärr spriten då, beklagligt men sant. jag tycker det är svårt att lasta en idrottsman för det, även om han vet konsekvenserna så tar livet ibland över...

11:26 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vill han dricka så låt han dricka och sluta moralisera över dem som dricker. Lår folk leva sitt eget liv. Han dricker säkerligen inte under intensiva tärningsperioder.... och skulle de va så att han gjorde det så är det ju hans beslut.

8:38 PM  
Blogger HC said...

Vi gör alla våra egna beslut, men om jag kan påverka någons beslut åt ett håll som jag anser vara mer moraliskt rätt så är jag nöjd. I vårt normlösa samhälle anser jag att det behövs lite fler människor som moralisera. Kalla mig gärna moralkäring. Den titeln lär jag bära med heder. ;)

11:58 PM  

Post a Comment

<< Home