HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Wednesday, October 04, 2006

Händig vs. Pysslig

När jag inte har internet hemma så glömmer jag allt för ofta bort saker i min vardag som jag skulle vilja kommentera.
En incident som händer för någon helg sedan som jag tänkta att "detta måste jag kommentera" är följande:

Jag har ju flyttat in i en ny lägenhet med betongväggar. Det är ju alltid lika smidigt då det ska sättas upp hyllor m.m. Jag anser mig själv vara ganska händig och min kombo Frida har gett mig sin bekräftelse på att det är så (nu säger ju detta inget om hur händigt jag är eftersom det är i relation till händig Frida är). Min händighet sträcker sig bland annat till att borra hål i tak, plugga och sätta i taklampskrok, köpa sladd och skarva för nya eller byte av kontakter m.m.

Händelse: Frida hade två killkompisar på besök och jag tog tillfället i akt och frågade om de kunde bistå med sina händer när jag skulle sätta upp två hyllor på väggen. De kände sig osäkra inför situationen då de inte hade varit med om att borra i betongväggar förut men jag lugnade ner dem och sa att jag hade koll på läget. Då uttrycker sig den ena killen: "Jasså, du är lite pysslig du!?"

Ursäkta mig!? Jag pysslig? Vad hände med händig?
Är det bara killar som är händiga och när en tjej utför samma göromål så är hon pysslig?
Hur skulle det låta om jag påstod att min pappa som är väldigt duktig på att renovera, att han är pysslig? Ingen skulle väl få associationerna att han höll på med hemrenoverationer utan folk skulle väl tro att han sitter hemma och göra hemmagjorda julkort t ex.

Nädå, jag blir inte alls upprörd när någon kallar mig pysslig, men den här gången ansåg jag mig vara väldigt händig. Och tilläggas kan är att jag är väldig hushållig också!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Go sis go!!! =)

1:30 PM  

Post a Comment

<< Home