Multinationella företag (MNC)
Jag är en stor motståndare till mulitnationella företag såsom Nestle och Coca-Cola. Det senaste året har jag dock tyckt att mina argument emot dessa företag har börjat tryta, då till exempel människor påpekar hur många jobbtillfället multinationella företag skapar i utvecklings länderna.
Argument som att Nestle förespråka att kvinnor ska ge sina barn pulvermjölk istället för bröstmjölk känns lite förlegat. Problematiken med pulvermjölk har varit att kvinnorna inte har haft tillgång till rent vatten att blanda pulvret med och barnen har därför drabbats av diarrer m.m. som oftast har lett till döden. Idag tror jag inte Nestle uppmuntrar t ex kvinnor i Afrika att använda pulvermjölk.
Världen står inför många framtida problem och ett av dessa är bristen på vatten. I Sverige förbrukar varje person ca 20 000 kubikmeter vatten per år. En minimumgräns har satts till att en person bör ha tillgång till 1000 kubikmeter vatten. Denna mängd vatten är ett drömscenario för en person till exempel i North Eastern provinsen i Kenya.
Problematiken med till exempelmultinationella företaget Coca-Cola (som har sina fabriker mer eller mindra över hela världen) är att de överutnyttjar grundvattentäckterna vilket försätter den lokala befolkningen i akut vattenbrist.
Finns det något bättre argument mot ett multinationellt företag?
Du kan väl tänka på detta nästa gång du dricker din coca cola, fanta eller annan drickbar dryck från företaget Coca-Cola.
Mer vatten till folket!
1 Comments:
Hej HC.
Detbatten om fabrikken i Kerala i India er kompleks og omfattende. Den er en av 52 fabrikker som Coca-Cola har i India, og representerer mindre enn 1% av den totale produksjonen Coca-Cola har i India. Delstaten Kerala ligger i den sørvestlige delen av Indi, og er et meget folkerikt område. I området der fabrikken ligger har antall regndøgn per år dessverre gått ned med 66% i perioden fra 2001 til 2003. Det har ført til at et større område er tørkerammet, og grunnvannsnivået har sunket. Coca-Cola har aldrig oversteget grensene satt til konsesjonen for vannbruk fra myndighetene, og etter at tørken oppstod har Coca-Cola satt i gang en rekke vannbesparende og vanngunstige tiltak, som for eksempel tilbakeføringsteknologi for regnvann til grunnvannet (rain wather harvesting) og uttransport av rent vann med tankbiler til landsbyene rundt fabrikken.
Et annet eksempel på at Coca-Cola har gjort en enorm innsats er i Pakistan. Her har Coca-Colas tapperiet jobbet for fullt i månedene etter jordskjelvkatastrofen med å tappe rent vann til innbyggerne i området. Dette arbeidet har blitt annerkjent med en pris fra myndighetene.
I et stort multinasjonellt foretag som sysselsetteter enormt mange mennesker i over 200 land er det klart at det aldrig vil kunne være 100% på alle områder. Men Coca-Cola har vist seg å være et selskap som "clean-up" etter seg.
Always Coca-Cola.
-TA
Post a Comment
<< Home