HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Tuesday, October 17, 2006

Svarttaxi

Svarttaxi åker jag nog mer än ofta här utan att vara medveten om det. Det är så många som ropar "Taxi madam?" efter en så oftast väljer man personen som verkar mest normal. Om jag tycker de har varit bra och pålitliga så tar jag deras nummer och ringer efter dem någon annan gång då jag behöver taxi. Annars åker jag med taxis som andra personer har rekommenderat mig. Så är det med Josef som jag åkte med ikväll.

På väg ut till flygplatsen säger han till mig att om polisen stoppar mig så måste jag säga att han är en vän till mig. Denna mening har jag hört innan från andra taxichaufförer, men jag har aldrig varit med om att vi har blivit stoppade förrän ikväll.

Vid flygplatsen måste man passera en spärr för att få komma in på området och där står det poliser. Vi blir stoppade och polisen hälsar artigt, undrar om vi har något bagage och ber om att få titta där bak. Därefter ber han Josef visa sitt körkort. Allt går lugnt och fint tills polisen tittar in genom fönstret och säger till mig:
How much have you paid for the taxi?
Jag tittar oförstående på honom och säger:
I havnt paid anything...this is a friend of mine.

En ren lögn...samtidigt ganska försvarbar. Om jag hade sagt att jag åkte med en taxi så skulle polisen ha hållt oss kvar och krävt oss på mutor. Jag vägrar betala mutor och visst kan man diskutera vad som är mest moraliskt rätt, att betala en muta eller ljuga?
Samtidigt är Josef en vän till mig och nog kunde det vara ersättning för bensin som jag betalar till honom. Annars har vi alla snart åkt svarttaxi med tanke på den sed som finns i vissa kretsar (såsom de frikyrkliga) då man delar på bensinkostnaderna.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home