HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Wednesday, January 21, 2009

Ngaramtoni

Efter en vecka i Tanzania har jag hunnit fräscha upp gammal swahilivokubulär och mitt huvud idag är fullt av massa huku, yupo, ipo, wapi, hawa, ile, ule etc. Jag kan inte ens i min vildaste fantasi förstå att jag en dag ska kunna skilja på dessa viktiga småord och även använda dem i mitt tal! Men, men...den som lever får höra!

Hitintills har mina dagar bestått av självstudier i swahili på förmiddagen och efter lunch har jag antingen varit inne i Arusha med husan Baselisa eller besökt min väns kyrka där de arbetar med självhjälpgrupper och mikrolån.

Igår anlände makarna Andersson vars hus jag har bott i den senaste veckan. Helt plötsligt blev det mycket svenska för min del istället för stapplande swahili med Baselisa och trädgårdsmästaren Jeremia.

På förmiddagen idag tittade en Hanna och Markku in. Makarna och deras barn träffade jag första gången 2001 när jag jobbade på Svenska Skolan i Nzega. På den tiden bodde de i Katesh men numera bor de i Nzega. Hanna frågade om jag inte hade lust att hänga med dem till Nzega på fredag vilket jag har bestämt mig för att göra. Jag har inte varit där sen 2001 och det ska bli riktigt spännande att komma tillbaka! Svenska Skolan finns inte kvar dock. När jag var där var det sista läsåret innan de stängde.

Jag tänker nog vara där i en vecka. Därefter har jag en möjlighet att komma och hjälpa till på IAS kontor i Arusha. Vi får väl se. Vad jag har lärt mig hittills i det här landet är att inte planera för det blir aldrig som jag har tänkt. Inshallah!

7 Comments:

Blogger Jimy said...

Excuse me????

10:07 AM  
Anonymous Andreas said...

Tjenare, jag såg att du antingen bor eller bott i Studenthemmet Tempus.. Jag skulle vilja höra med dig vad du tyckte om stället och lägenheterna... Är det OK? Hur var området? Var färdlängderna OK?

Tack! :)

4:10 PM  
Blogger HC said...

Hej Andreas!
Tempus är helt ok och bra och billigt boende i Sthlm. det finns alltid saker som man kan påpeka, men jag har bott där i två år och trivts. Eftersom åkeshov ligger längs tre t-banelinjer (gröna) så är kommunikationen bra speciellt in till stan på morgonen. Det går relativt snabbt att åka o man passerar Alvik där man kan byta till tvärbanan om man ska långt söder ut, eller så kan man byta till blå linje och bussar vid fridhemsplan. In till t-centralen tar det ca 20 min.

lycka till!

10:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ibland när jag läser denna blogg så får jag en känsla av "deja vu" d.v.s att jag redan har läst inlägget förut... Men det är säkert bara inbillning och inget jag ska fundera så mycket över...

12:43 PM  
Blogger Anders Branderud said...

Hej!
Jag hittade din blogg när jag googlade och tänkte skriva en hälsning....

Jag såg att du är kristen.. Jag skulle vilja rekommendera dig hemsidan www.netzarim.co.il ; klicka på sidan "Christians"...

Ha en bra vecka i Tanzania om du är kvar där!
Mvh Anders

12:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej!
Du har inte skrivit här på ett tag så jag letade och hittade lite info om "Ngaramtoni" och Aruscha på några webbsidor.
En kul berättelse om "en dag i Afrika" kan tex läsas på denna webbsida. Du kan kanske uppdatera lite och berätta om det hänt något skoj sedan sist... /Jonas

1:31 PM  
Blogger Unknown said...

Hej Hanna! Jag hittade din blogg efter att ha googlat på Ngaramtoni. Jag och min man ska till Arusha på söndag och stanna en vecka. Vår vecka är inte helt planerad utan vi vill "ta den som den kommer". Vi kommer att börja bo på Habari Maluum. Finns det något du kan rekommendera? Någon kyrka att besöka? Hälsningar Alexandra

9:40 PM  

Post a Comment

<< Home