HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Friday, September 22, 2006

Fredag

Står vid en av THS datorer. Det är ganska intressant att jag inte har någon panik över att jag inte har internet hemma. Visst blir bloggandet lite sporadiskt, men annars tycker jag att livet fungerar mycket bra utan internet.
Jag har precis träffat min grupp i kursen Med lika värde och lika rätt. Vår uppgift är att undersöka en rättighet lite närmre och ingående. Den rättighet vi jobbar med är rätten till mat.

Veckan har försvunnit väldigt snabbt. Valsegerna i söndagskväll kändes helt overkligt på måndagen. Under eftermiddagsföreläsningen satt jag och tänkte på hur detta nu kommer att förändra Sverige. Det är ju nästen helt ofattbart att vi helt plötsligt sitter i regeringen! Vilket förtroende vi har fått ifrån det svenska folket och vilken utmaning att förvalta det rätt. Jag blev dock inte så glad av att höra Odell tala om att vi kan tänka oss riva upp det svenska spelmonopolet. Andra orosmoln efter segern är att vissa människor har lyckats kryssa sig in i riksdagen. Jag nämner inga namn här men hänvisar gärna till denna blogg.

Författaren till nämnda blogg tog med mig på Opera i onsdagskväll. Väldigt trevligt. =) Det var faktiskt min första Opera om jag inte räknar med den om Ronja Rövardotter som jag gick på i mellanstadiet på Göteborgsoperan. Operan utspelade sig på 1800-talet och jag tror att feministerna har lite att göra i Sverige. Jag har aldrig varit på någon kulturell aktivitet som förstärker könsrollerna så oerhört!! Jag är förvånad över att inte F! har krävt alla operor som hämtar sin handlig från 1800-talet borde förbjudas.

Igår var jag på en kväll om Burma. En man vid namn Jesper Bengtsson var där och talade lite om sin bok som handlar om de första svenska missionärerna i Burma och samtidigt ger en intressant historieskildring av situationen i Burma. Det är ju helt fruktansvärt hur de mänskliga rättigheterna varje dag kränks i Burma. Den sista frågan som ställdes under kvällen var hur det kommer sig att svenska vapen såsom Karl Gustav används i inbördeskriget och hur svenska landminor har hamnat där. Sverige sålde vapen såsom Karl Gustav till Burma i början av 80-talet och det fick en ganska stor medial uppmärksamhet, men hur de svenska landminorna har hamnat där är en obesvarad fråga?

Igår fick jag också reda på att jag kommer att få representera KDU i Kenya i Oktober. Det känns otroligt kul och jag ser verkligen fram emot att få träffa alla min vänner i Kenya igen! =)

Nu ska jag cykla till Brommaplan, köpa lite lök och sen åka hem och laga lunch. Vilket glassigt liv det är att vara student i Sverige!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home