HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Sunday, September 14, 2008

Första dagen i Khartoum

Nu har jag tillbringat min första dag i Khartoum. Jag anlände tidigt på morgonen och det första jag gjorde var att sova med öronproppar djupt intryckt i öronen. Jag ville undvika att bli väckt av böneupproparna. Mina erfarenheter av staden hitintills är att det är mycket varmt och dammigt, lagom mycket bilar och trafikkaos (jag jämför med Nairobi), och väldigt stor. Staden är liksom utsträckt på ett stort område vilket gör att den inte känns lika kaotisk som Nairobi. Det är säkert här på kvällarna, så säkert att jag som kvinna kan gå ute ensam på nätterna.

Jag bor i samma hus som kontoret, på taket i vad de kallar the penthouse, som består av ett rum med toalett. Jag har eget kylskåp och ett litet bord med stolar, två sängar (så att jag kan ta emot besök!!), och imorgon ska jag även få en garderob och vattenkokare. Fullständigt kök finns i gästhuset som ligger på andra våningen. Jag antar att jag lägger upp lite bilder framöver.

Dagen har bestått av introduktion av organisationen och vad jag kommer att göra framöver. Min arbetsledare Daniel har tagit mig på en liten sightseeing tillsammans med hans fru Elin och deras son Job. De har pekat ut allt viktigt, typ alla kaffeställen! ;)

Det är Ramadhan och därför är allt på lite lågvarv här. Butiker och restauranger är stängda på dagen men öppna efter solnedgång. Lunch serverades i dag på gästhuset och kommer att göras så under hela Ramadhan. Middag fick jag hos Daniel o Elin. Tydligen är oxfilé hejdlöst billigt här, kött överhuvudtaget, medan ett kilo potatis kostar 12 kr. Staden verkar vara perfekt för GI-metoden...men inte så vänlig på vegetarianer.

Trådlöst internet fungerar perfekt så troligtvis kommer ni att få se mig ganska mycket online!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

När kommer andra dagen??
/ulrica.

1:55 PM  
Blogger HC said...

Den kom idag...bara 5 dagar efter ;)

11:53 PM  

Post a Comment

<< Home