HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Thursday, November 23, 2006

Nairobbery och businessmen

Låt mig berätta om 24h i Nairobi. Dam förlorar mobiltelefon i taxi chaufförens Simons taxi. Damen är bedrövad och lider visst både psykiskt och fysiskt enligt henne själv. Inte nog med det, Internet vill inte som hon vill på kvällen så frustrationen över icke-tekniken blir total!

Idag. Dam kommer på att det skadar inte att försöka hitta taxichauffören Simon och fråga honom om mobiltelefon. Dam finner Simon och säger:
”I thought you were coming back with my mobilephone?”
Simon reply:
“I tried to find a number on you mobilephone to call you, but I couldn’t”

Sure! Dra den där om Rödluvan och vargen med!

Nu är damen ifråga mycket glad då hon åter har fått sin mobiltelefon och har insett hur beroende hon är av den. Då damen precis har berättat för mig att hon har fått sin mobiltelefon tillbaka så händer detta mig på Oakwood Hotel (som för den delen ägs av Mada Hotels där Betty jobbar på huvudkontoret).

Vi har ett möte med the Youth Assembly då Fridah upptäcker att det är ett paraply upphakat på min väska och någon tänker precis dra till sig väskan med paraplyet. Detta paraply hålls av en kvinna som sitter tillsammans med två andra kvinnor snett bakom mig. Jag hakar snabbt av paraplyet och vänder mig om för att se hur kvinnorna kommer att bemöta mig. Även Fridah stirrar på dem medan jag återigen försöker koncentrera mig på vårt möte. Fridah viskar till mig att hon ska säga till servitören, medan kvinnorna fortsätter att prata halvhögt och låtsas som om de inte har märkt att vi har upptäckt deras försök, sen reser de sig hastigt upp. När de gör detta så säger jag med hög röst att dessa kvinnor försökte själva min väska. Då mer eller mindre rusar de ut från restaurangen. Tack vare Fridah har jag min väska med plånbok, digitalkamera och annat smått och gott kvar.

Fridah meddelade mig senare att kvinnorna var prostituerade och det är ju en slags business annars så berättade Mika för mig idag om en annan smart businessidé.

Under natten har det regnat något fruktansvärt och även under förmiddagen. Detta skapade vissa problem med översvämningarna men mera. Till exempel när Mika kom fram till skolan så hade det bildats en stor sjö på vägen och det fanns inga möjligheter att gå runt. Då hade en kille kommit på den smarta idén att erbjuda folk hans pakethållare på cykeln. För en 10 ksh (1kr) lät han folk sitta på pakethållaren och sen vadade han över med dem.
En annan person hade tagit med sig sina stövlar och erbjöd dem för 10ksh på ett håll, detta nappade Mika på (efter att han hade åkt hem första gången) och sen insåg att han var verkligen tvungen att komma till skolan.

Som sagt 24h i Nairobi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home