HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Wednesday, December 13, 2006

Munkavel?

Inte direkt, men jag är väl medveten om att jag har varit lite tyst här. De senaste veckorna, sedan hemkomsten till Sverige, har ägnats åt kurslittertur läsning och PM skrivande. Det PM som jag skriver just nu handlar om kvinnor i den demokratiska processen i Kenya, förra veckan var det ett PM om Iris Marion Youngs tankar utifrån boken Inclusion and Democracy.
Att säga att man sitter och skriver ett PM eller att man har en PM inlämning låter så otroligt akademiskt. I Skövde var det aldrig tal om några PM, då hade man olika uppsats eller självständiga arbeten inlämningar. Så fort jag satte min fot på THS blev det tal om PM som skulle skrivas, men inte någon nämnde vad ett PM är. Vad är det egentligen? Enligt Nordstedts ordbok står PM för promemoria och är en kortfattad redogörelse eller kortfattade direktiv. Så bra!?
Oftast verkar det vara upp till den enskilda lektorn att bedöma vad ett PM ska innehålla, samtidigt som de flesta texter med lite fakta och åsikter verkar godkännas.

När det kommer till att skriva akademiska uppsatser och examensarbeten brukar nästan en hel lektion tas i anspråk för att diskutera strukturen, vilka rubriker ska vara med och vad ska de innehålla.

Jag ska väl återgå till mitt PM nu, där jag just nu funderar på om jag ska ha med begränsningar eller nämner man bara det i uppsatser? Då vi bara få ta 5 sidor till anspråk, så måste man utelämna en hel del samtidigt så vill jag inte bli kritiserad för det som jag utelämnar och jag vill inte skriva för mycket om begränsningar då det tar viktig plats för mig i mitt lilla PM.
Vilka akademiker problem man har!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home