HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Friday, September 19, 2008

Första veckan i Khartoum


Att blogga är till en viss grad betungande. Ens läsare förväntar sig att man uppdatera bloggen relatitv ofta, minst varannan dag. Som ni redan har upptäckt så kommer jag att uppdatera min blogg väldigt oregelbundet. Tiden räcker inte till. Nu i början försöker jag att lära känna människor, staden och kulturen. Denna veckan har jag varit på kontoret hela dagen sedan har jag antingen blivit bjuden på middag eller ätit ute med min kollega Zaitun. Innan middag har det klämts in sightseeing och shopping, senast igår var vi till exempel på den lokala marknaden Schabi. Jag är inte helt säker på att det stavas så (om det finns någon "engelsk"-stavning) men i vilket fall som helst så uttalas namnet så. För att komma ihåg namnet tänker jag på ordet skabbig som också är en bra beskrivelse för marknaden. Fast jag har varit på värre marknader så från det perspektivet var marknaden helt ok och jag kommer säkert göra flera besök där. Den värsta marknaden jag varit på var nog den i Garissa, i nordöstra Kenya, som var under uppsatta presenningar och där djur gick löst (och åt och sket) bland grönsaker och ting. Solen gassade på och lukten var nästan outhärdlig! Igår bestod inköpen av två långkjolar, två sandahler (som jag kommer att ge bort), en blus/shorta och en sjal för att täcka huvudet med, se översta bilden.

Nedan kommer lite bilder på huset där jag jobbar och bor, min bunker på taket, nya vänner m.m.



IAS hus i Khartoum. De svarta "grindarna" är förråd med bl a en generator. Tydligen är det strömavbrott varje tisdag. Ingången till huset är den vitaktiga dörren till höger, den dörren med ett vitt tak ovanför. På första våningen ligger kontoret, andra våningen är gästhus, tredje våningen bor directorn Leif och på fjärde som är takterass ligger mitt rum.

Utanför huset står en brunnsborr som jag antar är sönder eftersom den står här. Borr-teamen kan, om det vill sig, borra 1 brunn på en dag.

Detta är min bunker. Dubbeldörrarna är in till mitt rum. Enkeldörren leder till toaletten som även nås från mitt rum. Jag har inte ens en nyckel till den dörren.

Bilder på rummet. Jag har ett kylskåp där jag för närvarande mest förvarar svenskt godis, mascara och dricksvatten. Jag har inte AC:n på under dagarna och då blir det väldigt varmt i rummet typ 40 grader.

Min säng. Bilden är tagen med ryggen mot ingången. Nedan fler bilder på rum och toalett:

Sista bild kopplad till boende är utsikten från takterassen åt ett väderstreck:



Nedan är en bild från konferensrummet på kontoret där jag, Jonathan (amerikan som också är nyanställd och ska jobba i Darfur) och Saitun från Uganda har spenderat ganska många timmar i veckan. Saitun har jobbat för IAS i ett år och är väl insatt i mycket som jag och Jonathan har försökt lära oss under veckan.

Detta är Khadmallah som är receptionist och sköter mycket praktiskt som rör gästhus men även praktiska saker på kontoret såsom att det finns dricksvatten, te/kaffe, kex m.m.

Onsdagens middag. Traditionell mat för en stam i södra Sudan, närmre bestämt Kajo Keji, som heter Kola.För er som vet vad Ugali är, så är det bruna något liknande men gjort på vetemjöl. Jag är ju lite märklig och tycker det är gott!
En bild från i tisdagskväll då jag efter middagen med Zaitun och en kenyansk kollega, Grace, stannade till längs vägen och drack arabiskt kaffe.



Slutligen en bild på mig och Zaitun, lagom trötta efter våra timmar på marknaden där det var Khadmallah som skötte snacket på arabiska.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej Hanna!

HIttade den här bloggen mest av en slump (via Jullan, som jag inte känner...) och vet inte om du kommer ihåg mej... Men vi träffades i Nepal, hösten 2002 och bodde på norska skolan. Jag var där p g a en fältuppsats. Numera bor jag i Chengdu, Kina sen 2 år tillbaka och pluggar kinesiska och tibetanska (när jag inte blir avbryten av upplopp och jordbävningar).
Önskar dej all lycka till i Sudan!

Kram från Maria J

5:35 PM  
Blogger HC said...

Hej Maria! Visst kommer jag ihåg dig! =)
Jag läste en av mina Nepal dagböcker för ett par veckor sedan (Hittade den när jag höll på att packa ihop lägenheten...), där jag bland annat hade skrivit ner saker som du o jag diskuterade =) Antar att du inte kommer ihåg alla ämnen som vi hann med, men du ska veta att jag verkligen uppskattade dina synpunkter. Vi måste återuppta kontakten, kanske lite mer privat än här på bloggen... min e-post adress är hanna.carlsson@ias.nu Maila gärna när du får möjlighet!

Kram Hanna

1:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

Måste verkligen göra något åt mina fördommar när det gäller Afrika. När jag läste brevet som du skickat till mamma förväntade jag mig nästan trampat lergolv i din lya - men toaletten ser ju riktigt schysst ut (även om jag förstått att det kan vara lite varmt där).

Brosarn

P.S. Trodde du var smart nog att inte ge bort din e-postadress till alla spammare...

10:39 PM  
Blogger HC said...

Bror min, jag gjorde ett snabbt övervägande angående e-mailadress och tänkte att jag tar risken.

Angående jordgolv m.m. så blir det nog den standarden så fort jag kommer ut i fält..typ 1 veckan i oktober om myndigheterna ger mig tillåtelse att resa ut från Khartoum.

5:12 PM  

Post a Comment

<< Home