HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Tuesday, September 23, 2008

Downtown by night

Gårdagens kvällstrip tog mig till downtown Khartoum där jag möttes av livfull och ljudlig affärsverksamhet. Det är lite svårt att beskriva med ord och att fotografera var det inte riktigt läge för. Men tänk er gator kantade med butiker och därutöver köpstånd på trottoaren och fler försäljare stående med varor på gatorna. En del ropade ut sina varor med hjälp av en megafon andra gjorde sig inget större besvär för att locka kunder. För mig kändes det som en stor labyrint med butiker, men Leif verkade ha en relativ koll på läget. Det visade sig att på en gata sålde de nästan bara parfymer, en annan kläder, en annan skor och ett kvarter guldsmycken och etc. Leif skulle köpa en adapter till en trådlös router och han hade namnet på butiken på en lapp skrivet både på engelska och arabiska. Han visste att butiken skulle ligga i ett hus på andra våningen och till en början frågade han sig runt vilket inte gav några större resultat. Efter ett tag fick han för sig att vi skulle gå upp i det huset där det sålde mest guld och tänka sig...en trappa upp så låg butiken där...väl igenbommad på grund av Ramadan. Kvällens seger var att vi hittade butiken även om det inte blev så mycket inhandlat. Jag tyckte att kvällen var mycket lyckad för att jag fick känna på downtown. Jag gillade det starkt och tar gärna bussen ner dit någon gång. Kanske inte helt själv till en början då det var nästan bara män överallt och jag kände mig ganska uttittad. Enligt Leif är det inga problem att vistas där nere själv på kvällarna.

Efter vårt lyckade letande begav vi oss upp till våra områden och käkade Shish Kebab, mycket gott och relativt billigt, bara 4 sudanesiska pound vilket är ca 12 kr.

Nu ringde precis Daniel, på mitt nya mobilnummer, vi ska träffas om en cirka timme utanför deras hus. Jag ska ta mig dit själv vilket blir väldigt intressant!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home