HC

Från livet i Nairobi till livet i Stockholm vidare till Sudan. Tillbaka i Nairobi och vidare till Tanzania.

Wednesday, October 01, 2008

Internet

Vi har inte haft något internet på kontoret/gästhuset sen i söndags. Det är egentligen inte så farligt, men nu sammanföll det sig samtidigt som ledighet för att Ramadan är över vilket betyder att alla tekniker är lediga. Sen är Leif, Daniel, James, Zaitun och Khadmella bortresta...typ 60% av mitt kontaktnätverk här. De övriga 40% är ute i öknen...eller med familjen vilket leder till att jag får umgås med mig själv. Ganska trevligt...nattetid, men inte dagtid. Min räddning har varit kafét Solitaire som har trådlöst internet och både god mat och kaffe. Här börjar folk prata med en titt som tätt också.

Idag när jag kom hit började jag chatta med min tidigare kollega på NDI-Kenya, Dickson. Jag diskuterade en hel del med honom per mail innan jag kom hit. Han är numera stationerad i Juba. De senaste veckorna har vi inte haft någon kontakt och jag hade även glömt att meddela att jag tillslut hade fått visum. Vet ni nu vad han berättar för mig!? Att han har varit i Khartoum i 12 dagar och lämnade i måndags!! Jag blev så irriterad på mig själv att jag inte hade kontaktat honom tidigare. Här har vi alltså varit i samma stad i 12 dagar och helt omedvetna om varandras närvaro. Han kommer tillbaka den 12 oktober fast då är jag nog i södra Sudan. Förhoppningsvis kan vi stråla samman i Juba den 25 oktober då jag har tänkt infinna mig på Zaituns bröllop. Dickson berättade att NDI ska öppna ett kontor här i Khartoum och att den nya country director är Hatim som jag känner. Jag hoppas verkligen att myndigheterna ser till att NDI får klart sin registrering omgående så att jag kan börja umgås med lite trevliga NDI människor!

Hatim träffade jag första gången när jag var valobservatör för NDIs räkning (eller mer för Electoral Commission of Kenya) 2005 under folkomröstningen. Han och jag var i samma team och han hade lång erfarenhet av valobservatörsuppdrag och lärde mig vad som var viktigt att tänka på. Kunskaper som jag fick användning av när jag var valobservatör i senaste valet i Kenya.

Jag sitter och funderar på om jag ska gå hem och cykla på träningscykeln som finns i huset. Man rör inte onödigt mycket på sig här eftersom det är så varmt hela tiden. Om jag går ut nu och går hem, det är väl knappt 1,5 km, så kommer jag vara genomblöt av svett när jag väl är hemma. Enligt BBCs väder så är det bara 41 grader ute nu. Det tåls att fundera på träningscykeln...en helt dum idé är det inte!

3 Comments:

Blogger مهندس مصري بيحب مصر said...

i can't read that
is it German ?

4:04 AM  
Blogger HC said...

Sorry for you, and I can't read arabic.

2:27 PM  
Blogger مهندس مصري بيحب مصر said...

my nick name means in English Egyptian engineer
I was just surprised when i found your location is sudan
:)
my best wishes for you

12:16 AM  

Post a Comment

<< Home